-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48175 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در آية 33 سورة احزاب، منظور از رجس چيست؟

رجس يعني پليدي و ناپاكي و قذارت، خواه ناپاكي از نظر طبع آدمي باشد يا به حكم عقل باشد يا به حكم شرع باشد و يا به حكم هر سه باشد.( ر.ك: راغب اصفهاني، مفردات الفاظ القرآن، مكتبة المرتضويه، ص 193. )

پليدي گاهي هيئتي است كه در نفس آدمي شكل ميگيرد، مانند رذايل اخلاقي، شرك، كفر. وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَيَ رِجْسِهِمْ وَ مَاتُواْ وَهُمْ كَـَفِرُونَ ;(توبه،125) امّا كساني كه در دلهايشان بيماري است، پليدي بر پليديشان افزود و در حال كفر در ميگذرند.

و گاهي هيئتي در ظاهر برخي موجودات است، مانند: خوك، خون و مردار قُل لآ َّ أَجِدُ فِي مَآ أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَيَ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُوَّ إِلآ َّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُو رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِه...;(انعام،145) بگو در آنچه به من وحي شده است، برخورندهاي كه آن را ميخورد هيچ حرامي نمييابم، مگر آن كه مردار يا خون ريخته يا گوشت خوك باشد كه اينها همه پليدند. يا ]قرباني كه[ از روي نافرماني ]به هنگام ذبح[ نام غير خدا بر آن برده شده باشد...

رجس نسبت به انسان عبارت است از ادراك نفساني كه از علاقه و بستگي قلب به اعتقادي باطل يا عملي زشت حاصل ميشود. وقتي ميگوييم انسان پليد، يعني انساني كه به خاطر دلبستگي به عقايد باطل يا عمل باطل دلش دچار پليدي شده است. پس رجس يعني پليدي، و تفسير آن به گناه، شرك، بخل، حسد، اعتقاد باطل و مانند آن، بيان مصداق پليدي است.

با توجه به اين كه كلمة الرجس در آية شريفه داراي الف و لام جنس است و مطلق ميباشد، معناي آيه چنين ميشود: خداوند ميخواهد تمام انواع پليديها و هيئتهاي خبيثه و رذيله را از شما دفع نمايد، هيئتهايي كه اعتقاد حق و عمل حق را از انسان ميگيرد.

دفع رجس با اين گستردگي و تأكيد بر طهارت مخاطبان اين آيه، از عصمت الهي حكايت ميكند بنابراين، آية شريفه يكي از ادلّه نقلي بر عصمت اهلبيت است و مراد از اهلبيت بنابر رواياتي كه اهل تسنن و شيعه نقل كردهاند، عبارتند از: پيامبر اسلام حضرت محمد6، اميرالمؤمنين، حسن، حسين و فاطمه:.( ر.ك: الدرّ المنثور، جلال الدين سيوطي، ج 6، ص 532ـ535، داراحيأ التراث العربي، بيروت / تفسير نورالثقلين، علي عروسي حويزي، ج 6، ص 43ـ50، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت / الميزان، علامه طباطبايي;، ج 16، ص 318، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، بيروت و ترجمة فارسي الميزان، ج 16، ذيل آيه 33 احزاب / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 17، ص 293، دارالكتب الاسلامية / پيام قرآن، همان، ج 9، ص 139. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.